Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

 

 

BLOG
BEKIJK PORTFOLIO
+31 (0)85 047 0547

Werken in coronatijd

In de ban van Covid19

We zitten er middenin, de Corona crisis. Dit is geen leuke periode, maar net als iedereen proberen we er bij Studio Hey maar het beste van te maken. En hoe gaat dat dan?

Zondag 15-03-2020, we worden opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te werken en diverse veiligheidsvoorschriften op te volgen om verspreiding van het corona virus te beperken, grote evenementen zijn massaal afgelast. Mijn eerste reactie: "dit is niet best", mijn tweede reactie: "daar gaat onze economie klappen van krijgen", derde reactie" "oh jee, hoe gaat dit mijn bedrijf beïnvloeden"....  En zo volgde er in mijn hoofd nog veel meer reacties en ontstonden er veel vragen. 

Maar ja, je moet gewoon door dus geen tijd om veel na te denken. Maandag 16-03-2020 zit ik al bij de eerste opdrachtgever die mij gevraagd heeft om een spoedoverleg bij te wonen. Want ook zij moeten iets, maar wat precies? En heel belangrijk: er moet gecommuniceerd worden. We maken samen een plan van aanpak en mijn taken zijn er met name op gericht om zo efficiënt en duidelijk mogelijk richting alle klanten, leveranciers en andere betrokkenen te informeren over de ontwikkelingen.

En al heel snel veranderd mijn complete planning van die dag en moet ik alles dat ik van plan was vooruitschuiven. Er zijn namelijk nog meer opdrachtgevers die heel snel moeten en willen communiceren. De hele week heb ik dus eigenlijk niet veel anders te doen dan berichten met een vrij negatieve lading publiceren. Noodzakelijk maar niet echt leuk.

Na een zeer drukke eerste "coronaweek" wordt het opeens een beetje stil. Een vreemd gevoel bekruipt mij en voor het eerst sta ik echt stil bij de consequenties die dit voor mij en Studio Hey kan hebben. De meeste opdrachtgevers bezoek ik regelmatig en nu wordt mij opeens gevraagd om voorlopig maar niet meer langs te komen. "We bellen en mailen wel", wordt er gezegd. Ik ben gewend om alleen te werken en veel zaken digitaal en telefonisch af te handelen, maar hou ook van persoonlijk contact. Jezelf uitdrukken gaat in een persoonlijk overleg toch net wat beter en daarnaast is het ook gewoon gezellig om regelmatig even bij te kletsen (of dat nou over zakelijke of persoonlijke onderwerpen gaat). Dus dat contact mis ik nu wel. De tijd leert gelukkig dat het contact er niet minder op wordt en ik bel mij eigenlijk helemaal suf in de weken die daarop volgen. 

Het werk gaat gelukkig ook gewoon door.

De inhoud is dan wel anders maar ik wordt gelukkig goed bezig gehouden door mijn opdrachtgevers dus er is nog geen reden voor paniek. En dan krijg ik uit onverwachte hoek nog een extra opdracht. Een opdracht die letterlijk echt volledig draait om corona: mijn opdrachtgever heeft een zeer uitgesproken mening over het beleid rondom corona en heeft dit uitgewerkt tot een 30 pagina tellend verhaal dat hij graag met de wereld wilt delen. Aan mij de vraag om het een smoel te geven en er een representatief boekje van te maken. Een opdracht waar ik mij vol overgave op stort en waar ik veel plezier uit haal, ondanks dat het onderwerp natuurlijk niet erg gezellig is. Wil je het boekje lezen? Ik zou het zeker doen, maar neem er wel even de tijd voor ;-).

En nu?

Het boekje is gereed en door mijn opdrachtgever naar verschillende media en kamerleden gestuurd. Ik ben zeer benieuwd of hij reactie krijgt. Voor mij is het nu weer verder met de orde van de dag. Gelukkig wordt alles heel langzaam weer een beetje "normaler", ik mag weer bij opdrachtgevers op bezoek komen en ook veranderd de inhoud van de communicatie weer naar leuke berichten en hoef ik niet meer zoveel van die negatief geladen berichten te schrijven.

Ook merk ik dat men (eindelijk) echt is gaan inzien hoe belangrijk het voor een bedrijf is om online aanwezig te zijn. Want als je anno 2020 daar nog steeds niks voor geregeld hebt, dan loop je nu toch wel aardig achter de feiten aan. De bedrijven die het wel goed voor elkaar hadden, profiteren daar nu enorm van. De online bestellingen rijzen de pan uit! Ik ben zelf echt een online shopper (al jaren), maar de dagelijkse boodschappen deed ik wel altijd in een fysieke winkel. Dat vond ik ook helemaal niet niet erg en eigenlijk zelfs gewoon leuk! Maar nu niet meer, met de huidige richtlijnen vind ik er niks meer aan. Ik zou nu dus graag ook mijn boodschappen online willen doen, maar helaas...dat is niet mogelijk. Er zijn mega wachtrijen bij appie, picnic en andere aanbieders. 

Ook de postbedrijven lopen over en bij iedere bestelling die je plaatst komt al automatisch de mededeling: "Vanwege enorme drukte, het kan iets langer duren dan je van ons gewend bent". Die bedrijven profiteren nu dus van eerdere investeringen, zij draaien gewoon door en ook nog op volle toeren! Gelukkig zie je dat bedrijven die eerder nog niet overtuigd waren van de meerwaarde van online aanwezigheid, dat nu opeens wel zijn en snel nog wat optuigen. Hierdoor kunnen zij vrij snel, maar op een andere manier, toch hun producten of diensten verkopen. Super mooi om te zien!

Ben jij nu nog steeds niet online aanwezig, zichtbaar of vindbaar?

Dan wordt het nu toch wel echt tijd! Laat het maar weten als Studio Hey daarbij kan helpen! 

Resumé:

Ondanks alle ontwikkelingen gaan we bij Studio Hey gewoon door. Stilstaan is sowieso geen optie voor mij! 

In tegendeel, er staan een paar zeer mooie plannen op de agenda waar ik jullie graag later meer over vertel.

 

Auteur: Yvonne Heijdra