Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

 

 

BLOG
BEKIJK PORTFOLIO
+31 (0)85 047 0547

Wat gebeurd er online in 2020?

Bron: ruigroknetpanel.nl

Whats happening online? 2020

Bron: ruigroknetpanel.nl

Ieder jaar doet Ruigrok Netpanel onderzoek naar ons gedrag op internet en ieder jaar komen daar weer verassende bevindingen uit. Wil je weten wat jouw doelgroep bezighoudt en hoe je hen het beste bereikt? Lees dan zeker even verder.

Onderaan dit artikel vind je een link om het gehele onderzoek te downloaden. Dat raad ik iedereen zeker aan, want het geeft gewoon heel veel inzicht. Maar een paar leuke feitjes uit het onderzoek heb ik voor jullie alvast eruit gehaald:  

Smartphone of laptop?

Ondanks dat zo'n beetje iedereen inmiddels wel een smartphone heeft, blijkt uit het onderzoek dat de laptop/pc nog altijd het meest gebruikte apparaat is om op internet te surfen. Maar de telefoon komt er inmiddels wel heel kort achteraan. In het gebruik zit opvallend weinig verschil tussen de verschillende generaties. Het is echt niet alleen de jeugd die zijn telefoon vaak ter hand neemt om iets op internet te doen ;-)

Online gamen

Ander leuk detail is dat de babyboomers (mensen tussen 59 en 74 jaar) inmiddels het online gamen geadopteerd hebben, maar liefst vier op de tien Babyboomers speelt online wel eens een spel.

Online shoppen:

Ook shoppen doen we steeds meer online en dan niet voor alleen spullen en kleding, maar ook eten en boodschappen bestellen we steeds vaker via internet. Wel ervaren mensen soms bezorgschaamte (iedere keer weer die pakketdienst aan de deur, wat zullen de buren wel niet denken ;-)), maar het weerhoudt ze er uiteindelijk niet van om te blijven bestellen.

Social media

Social media gebruik blijft toenemen, gemiddeld gebruiken we 3,4 kanalen per persoon. De voornaamste redenen om social media te gebruiken, zijn o.a. ontspanning, in contact blijven en inspiratie opdoen. Het voorkeursnetwerk verschilt behoorlijk onder de verschillende generaties. Zo gebruiken Digitieners graag TikTok en zijn de Millennials (41%) en Generatie X (39%) voornamelijk op Linkedin te vinden.

Online betalen en veiligheid

Men voelt veiliger op internet dan een paar jaar geleden en online betalen doen we steeds meer. Vooral betalen met iDeal is enorm populair. Met een smartphone in de winkel betalen is minder populair, we betalen over het algemeen nog steeds liever met de pinpas in fysieke winkels .

Nieuwsgierig naar het hele onderzoek?

Download het hier en kijk ook zeker eens envelop de website van Ruigrok Netpanel voor nog meer interessante onderzoeken!

 

Auteur: Yvonne Heijdra