Ga direct naar de hoofdinhoud van deze pagina.

 

 

BLOG
BEKIJK PORTFOLIO
+31 (0)85 047 0547

Gedrukte reclame niet meer van deze tijd?

Studio Hey in print

Je hoort het regelmatig…drukwerk en reclamefolders is niet meer van deze tijd. Online is wat de klok slaat en als je daar niet aan meedoet hoor je er niet meer bij. Ik zal de laatste zijn die de kracht van het internet zal ontkennen, want de mogelijkheden zij nu eenmaal ongekend. Maar daarnaast ben ik ook zeker van mening dat het gedrukte woord en beeld nooit zullen verdwijnen. Ik geloof enorm in de kracht van een multi channel inzet. Het een sluit het ander gewoon niet uit, het kan elkaar juist enorm versterken.
 

En dat print nog lang niet uit beeld verdwenen is, is niet alleen een gevoelskwestie, het blijkt ook uit verschillende onderzoeken. Lees bijvoorbeeld het artikel (“Print is helemaal terug en dat komt vooral door jongeren”) eens op Adformatie.nl. De basis van dit artikel is een onderzoek van marketing- en communicatiebureau Wardour. Een ander interessant onderzoek is van Quocirca waaruit blijkt dat drukwerk geliefd blijft. Mede door de invoering van de AVG is adverteren via online kanalen en e-mail een stuk lastiger gemaakt, waardoor gedrukte reclame opeens weer een interessant alternatief wordt. Op werktrends.nl staat een mooie samenvatting van het onderzoek van Quocirca.
 
Doordat er steeds meer online geregeld kan worden gaan zaken steeds gemakkelijker. Je bankzaken regel je eenvoudig online, geen gedoe met acceptgiro’s die je moet invullen en naar de brievenbus moet brengen, geen afschriften die je telkens uit de envelop moet halen en in ordners moet opbergen, geen dagen wachten op je geld, etc. Ook alle andere administratie zoals belastingen en verzekeringen regel je eenvoudig online. Kleding kopen, vakanties boeken en ga zo maar door, alles kan online en je krijgt daardoor ook gewoon steeds minder post. Veel mensen hebben daarnaast een ja/nee of nee/nee sticker op hun brievenbus geplakt waardoor ook folders en wijkblaadjes niet meer in de bus vallen.
 
Maar geef nou toe: af en toe is het toch gewoon leuk om wel weer eens een keer post te ontvangen? Een persoonlijk kaartje, een mooi tijdschrift of een informatieve brochure over een onderwerp dat jou interesseert? En een reclamefolder krijgen is toch ook helemaal niet zo erg? Een beetje bladeren op een luie zondagochtend, is toch gewoon ontspanning? En wie weet, kom je ook nog een mooie aanbieding tegen… Uit onderzoek is gebleken dat reclame in folders nog steeds heel goed werkt. Ondanks dat we met zijn allen denken dat we er niet gevoelig voor zijn en er niet meer naar handelen blijkt toch dat veel mensen nog altijd in actie komen na het zien van een advertentie in een folder.
 
De effectiviteit blijft echter lastig meetbaar, want wanneer weet je nu dat iemand gereageerd heeft n.a.v. bijvoorbeeld een advertentie in een huis aan huis blad of een flyer/folder? Wanneer die persoon door het zien van jouw reclame naar je website gaat en daar een aanvraag doet, denk jij dat die klant binnengekomen is door de website. Dat is dan een verkeerde aanname. Toch kun meer meten dan je misschien denkt: plaats bv. een QR-code op je geprinte reclame-uiting, wanneer mensen deze code scannen om naar je website te gaan, is in de website statistieken direct zichtbaar dat deze bezoekers binnengekomen zijn door het zien van je gedrukte advertentie/flyer/folder. En uiteraard kun je het mensen ook gewoon vragen…
 
Helaas maken overheidsmaatregelen het er voor reclamemakers niet gemakkelijker op, want er is al sprake van een opt-in systeem voor huis aan huis verspreiding. Dat betekent dat ieder huishouden bij voorbaat (dus zonder dit actief aan te geven) geen reclame meer zal ontvangen. Wil je dit echter wel? Dan moet je een sticker op de brievenbus plakken, precies het tegenovergestelde van de huidige situatie dus. In verschillende gemeenten is al een pilot gedraaid en er wordt nu dus nagedacht over een landelijke maatregel. Voor folder verspreiders en reclamemakers uiteraard geen gewenste situatie.
 
Maar naast deze maatregel voor huis aan huis verspreiding wordt ook het versturen van geadresseerde post steeds minder leuk gemaakt, wat de posttarieven rijzen de pan uit. Heel jammer….
 
Toch blijven we gewoon volhouden en blijft de branche (en Studio Hey) mooie advertenties en ander gedrukt reclamemateriaal ontwerpen ;-)