Bezoek aan Print en Inspire 2018
Voor iedereen die gek is van print organiseerde Drukwerkdeal op dinsdag 6 november Print & Inspire 2018. Toen de uitnodiging ervoor in mijn mailbox binnenkwam hoefde ik dus geen 2x na te denken. Gek van print? Jazeker!
Dus ging ik deze week naar Utrecht om het mee te maken. En ik moet zeggen we werden niet teleurgesteld. De aankomst was al meteen een verassing, want het event vond plaats op een prachtige locatie, een immense lijnolie- en mengvoederfabriek, DeFabrique. Deze fabriek met enorme silo’s en hallen is een prachtige eventlocatie en bood een indrukwekkend decor voor het evenement. We werden hartelijk ontvangen en kregen een cirkel toegewezen op onze badge. In deze cirkel kon je persoonlijk kennis maken met de medewerkers van Drukwerkdeal die aan jouw partnership gekoppeld zijn en dus je vaste contactpersonen zijn voor iedere bestelling en vraag. Verder werden we direct voorzien van een heerlijke kop koffie met donuts en konden we op ons gemak nog even goed wakker worden ;-).
Het evenement duurde de hele dag (van 10.00u tot 18.00u) maar je kon je onmogelijk vervelen. Het programma was propvol interessante sprekers en workshops. Misschien zelfs wel iets te vol want door de overlap in het programma moest je helaas af en toe keuzes maken. Inspiratie was er in ieder geval meer dan genoeg, verschillende print- producten en mogelijkheden werden in creatief gedecoreerde ruimtes gepresenteerd, van bedrukte relatiegeschenken tot kunstzinnige toepassingen. We konden nog even terug in de tijd door zelf een print te maken met de oude handpers van Karakterprints. En naast print was er uiteraard ook voldoende aandacht voor online communicatiemiddelen zoals websites en social media. Ook kon je kennismaken met 3D printen en kreeg je de gelegenheid om een 3D scan van jezelf laten maken. Met die scan maakte je ook kans om een 3D print (poppetje) van jezelf winnen, dus dat moest ik zeker even proberen. Voor de scan moest je in een speciale ruimte staan, naar de lens kijken, deur dicht en klik…3D scan was gemaakt. Het resultaat wordt nog per e-mail verstuurd en ik ben benieuwd hoe dat er uit ziet. Ook de winnaar van het poppetje wordt pas later bekend gemaakt, maar de kans dat ik mijzelf als 3D poppetje win is erg klein want er waren meer dan 1000 bezoekers en volgens mij heeft bijna iedereen ook wel even een scan laten maken.
De hele dag waren er verschillende key note sprekers, waaronder Antal de Waij (schrijver van het boek “Content! Zuurstof voor je klanten!”) en Huib van Bockel (ex-marketingdirecteur Red Bull) die de bezoekers inspireerden met hun verhaal. Karl Raats stak er wat mij betreft met kop en schouders bovenuit, met zijn “Creativiteit voor dummies” wist hij de hele zaal een uur lang geïnteresseerd en aandachtig te laten luisteren. Met een flinke dosis humor (de zaal lag echt regelmatig helemaal plat) gaf hij ons een “spoedcursus creativiteit voor klanten” om vanaf nu een product te kunnen maken zonder dat de klant, zoals Karl het zo subtiel uitdrukte, “jouw topwerk vakkundig verknoeit met zijn suggesties”.
Verder waren de Adobe workshops van Peter Villevoye zeer populair en je moest dan ook vechten om een plekje te bemachtigen. In deze supersnelle workshops liet Peter allerlei interessante mogelijkheden (oud en nieuw) van de Adobe programma’s InDesign, Photoshop en Illustrator aan ons zien. En met supersnel, bedoel ik dus ook letterlijk supersnel, je had amper de tijd om notities te maken want voordat je 2 woorden op papier had staan, was hij al met een volgend onderdeel bezig. Dus we moesten het meeste toch maar gewoon onthouden (of “stiekem” even filmen ;-)).
Als ik de dag moet samenvatten: een heerlijke inspirerende dag waarbij de innerlijke mens ook absoluut niet vergeten werd. Zeker de moeite (en het missen van een hele werkdag) waard!! Volgende keer ben ik zeker weer bij.
Auteur: Yvonne Heijdra